Schepen op de Noordzee
Noordzee vol schepen
De wereldbevolking groeit in rap tempo en de welvaart stijgt. De vraag naar wereldwijde producten neemt hierdoor toe. Zeeschepen zijn een relatief goedkope manier om al die goederen, olie en bouwstoffen te vervoeren. Al eeuwen lang zijn ze een belangrijke schakel voor de wereldeconomie. Zeeschepen worden steeds groter. Ze zijn van vitaal belang in de internationale transportketens. Met Rotterdam, Antwerpen en Hamburg als de drie grootste havens van Europa is de Noordzee één van de drukste bevaren zeeën ter wereld.
Zeeschepen
Zeeschepen zijn schepen gemaakt voor open zee. Zo zitten er in het ontwerp van het schip stabilatoren. Deze stabilatoren zorgen ervoor dat het schip rechtop blijft. Ook zit er aan de voorkant van een zeeschip een golfbreker. De onderdelen worden gemaakt in een scheepswerf en het schip word daarna in een droogwerf in elkaar gezet. Is het schip klaar om te water te gaan dan laten ze de droogwerf vollopen. Zo kan het schip naar buiten varen.
Verschillende soorten
De meeste zeeschepen worden ingezet voor het vervoer van goederen. Zijn die goederen in de vorm van containers dan wordt zo’n schip een containerschip genoemd. Zijn de goederen in de vorm van vloeibare stoffen dan wordt zo’n schip een tanker genoemd. Zeeschepen worden ook gebruikt voor het vervoer van mensen. Als een schip hiervoor gebouwd is dan wordt zo’n schip een passagiersschip genoemd. Deze zijn weer onder te verdelen in veerboten en cruiseschepen.
Rotterdam
Rotterdam is de grootste en belangrijkste havenstad van Europa. Veel logistiek gaat door deze havenstad heen. Qua inwoneraantal is het de een na grootste stad van Nederland. In deze stad zijn vaak vele zeeschepen te vinden. Er word hier dag en nacht gewerkt aan het laden en losse van schepen. Ooit was Rotterdam de grootste haven ter wereld. Door de groeiende handel van China is dit helaas veranderd. Nu is Shanghai de grootste haven ter wereld en Singapore de nummer twee.